Candidate experience marketing

Bijna 20 jaar ervaring in werving en selectie heeft de Search & Co Groep nu gebundeld in het product 'Candidate Experience Marketing'. We helpen onze klanten hun werving te professionaliseren, een eigen bestand van interessante kandidaten op te bouwen en het contact met deze doelgroep te intensiveren. Zodat uiteindelijk de wervingskosten fors omlaag kunnen.


De arbeidsmarkt is volledig transparant geworden dankzij de 'sharing economy' en initiatieven als glassdoor.nl. Je kunt er als bedrijf niet meer omheen. De consument en dus ook de sollicitant bepaalt hoe sterk of zwak een merk is omdat hij of zij ervaringen deelt met anderen. De impact op het merk is enorm tijdens de 'candidate journey' - naar analogie van de 'customer journey'.

Zo zullen twee van de drie sollicitanten nooit meer een product van een bedrijf kopen na een slechte ervaring in de procedure. Vier van de vijf deelt zo'n ervaring ook nog eens met mensen in het eigen netwerk.

Schokkende aantallen
Schokkende aantallen, vooral als je als bedrijf veel sollicitaties ontvangt. Ga maar eens na: heb je 50 vacatures met gemiddeld 100 respondenten - niet abnormaal tegenwoordig - dan heb je er al snel 5.000 ontevreden klanten bij. Ieder jaar. 3000 van hen zullen nooit meer iets bij je kopen, 4000 vertellen over de nare ervaring aan ten minste nog eens 4000 mensen, maar waarschijnlijk meer.

Maar wat is dan zo'n negatieve ervaring? Op iedere vacature kun je toch maar één nieuwe medewerker aannemen? De rest moet je teleurstellen en die zouden dan nooit meer klant bij je worden?

Zoals zo vaak in het leven gaat het niet om de daad zelf, maar om de manier waarop.

Vanwege het grote aantal sollicitanten nemen veel bedrijven niet meer de moeite om minder geschikte kandidaten af te wijzen. Laat staan dat zij een steekhoudende motivatie ontvangen voor hun afwijzing. Met name deze handelswijze, het niet zorgvuldig omgaan met mensen die expliciet interesse hebben getoond in jouw bedrijf, zet kwaad bloed.

Ondanks afwijzing positieve indruk
Voor een sollicitant is een nieuwe baan vaak een belangrijke wending in het leven. Een afwijzing vaak een grote teleurstelling. Daarom moet je als professionele organisatie de moeite nemen om een afwijzing te voorzien van goede argumenten. Zodat ook de afgewezen kandidaat zich serieus genomen voelt en een positieve ervaring overhoudt aan dit sollicitatietraject.

Wist u dat liefst 80 procent van de kandidaten met een slechte sollicitatie-ervaring jouw bedrijf niet meer zullen aanbevelen bij andere mensen? En dat die andere mensen in 4 van de 5 gevallen hun bedrijfskeuze laten beïnvloeden door mensen in hun netwerk?

De onprofessionele afhandeling van sollicitaties kan zo direct van invloed zijn op de bedrijfsresultaten. Niet alleen mis je omzet van potentiële klanten die niets meer met jouw bedrijf te maken willen hebben, maar je sluit het bedrijf ook af van potentieel interessante kandidaten voor nieuwe vacatures. Immers, een groeiende groep mensen rond eerdere kandidaten voelt zich niet meer geroepen de reageren op jouw vacatures.

Middenin de doelgroep
Veel afgewezen kandidaten vallen middenin de doelgroep van jouw organisatie. Zij hebben affiniteit met de branche, hebben een beroep dat past binnen de organisatie of werken nu bij een potentiële klant. Ook afgewezen kandidaten maken carrière en zullen op een dag mogelijk in een leidende positie komen bij een potentiële zakenrelatie. En 'koesteren' dan hun eerdere ervaring met jouw bedrijf.

Sollicitanten vormen dan ook een vergeten doelgroep van marketeers. Een grote en belangrijke doelgroep, zo proberen we hier aan te tonen.

Dat moet dan ook anders. Een organisatie kan het zich niet veroorloven om kandidaten niets te laten horen na hun sollicitatie.

De Search & Co Groep heeft haar ervaring in recruitment gebundeld in een nieuwe werkwijze voor bedrijven om de candidate journey voor sollicitanten te optimaliseren. Met als doel om van iedere sollicitant een merkambassadeur te maken.

Dit concept bundelt een nieuwe werkwijze met gebruiksvriendelijke software, trainingen, opleidingen en onderzoek om de resultaten van de nieuwe werkwijze boven water te krijgen.

Een belangrijke pijler in de werkwijze is het opbouwen van een eigen netwerk van relevante kandidaten door middel van goede communicatie. Het resultaat is niet alleen een positieve invloed op het imago, maar ook een structurele verlaging van wervingskosten.

Geen externe werving meer
Gemiddeld hoeven organisaties na twee jaar niet langer externe bureaus in te huren om aan goede medewerkers te komen en kunnen volledig op eigen benen staan dankzij de communities van voormalige sollicitanten die ze dan hebben opgebouwd. Met een loyalty- of kennisprogramma kan bovendien worden gebouwd aan een hechtere band met deze belangrijke doelgroep en kan het bedrijf 'in the picture' blijven.

Een vooraanstaand bedrijf als de NH Hotel Group beseft zich maar al te goed dat sollicitanten ook gasten kunnen worden en heeft de nieuwe werkwijze inmiddels geïntegreerd in haar sollicitatieprocedures. Search & Co Groep begeleidt NH hierbij en gaandeweg zien we het beeld van deze organisatie onder sollicitanten veranderen. Zelfs zo dat ook afgewezen sollicitanten in contact willen blijven met de organisatie en nieuwe vacatures (maar ook relevant nieuws) niet alleen zelf aandachtig bekijken, maar zelfs doorsturen aan vrienden.

Uit eigen onderzoek van Search & Co Groep blijkt dat door vrienden doorgestuurde vacatures gemiddeld betere kandidaten oplevert dan kandidaten uit een wervingscampagne. Niet onlogisch, omdat vrienden elkaars goede eigenschappen immers kennen. En goed kunnen beoordelen of een vacature interessant is voor deze persoon.

NH meet ook continu de tevredenheid van sollicitanten en vraagt hoe zij het employer brand hebben ervaren. De feedback wordt gebruikt om de dienstverlening aan te passen. Ondanks hun afwijzing bedanken sollicitanten de hotelgroep voor de goede ervaring. De meesten blijven graag betrokken bij het ambassadeursnetwerk.

Zo groeit het aantal vacatures dat NH Hotels kan invullen met kandidaten uit het eigen netwerk. De hotels zien het belang van externe werving afnemen en tegelijkertijd hete imago als werkgever groeien. Kortgezegd: het bedrijf weet zelfstandig steeds sneller betere mensen te vinden.

Meer informatie
Dit door Search & Co ontwikkelde concept is samengevat op een nieuwe website candidateexperiencemarketing.nl. Je vindt daar alle informatie. Uiteraard kun je voor een persoonlijke toelichting ook gewoon bellen met initiatiefnemer Michael Boud op 0624 768 758.